Prin intermediului studiului “Retailer Scorecard”, WWF evalueaza performanta de mediu a retailerilor de top din Romania, in ceea ce priveste includerea criteriilor de sustenabilitate in alegerea portofoliului de produse, practicilor ce tin de propriile operatiuni și nivelului de suținere a economiei locale.
Aceasta evaluare a fost realizata pe baza unui chestionar completat de reprezentantii companiilor si a unei fise de observatie completata de reprezentantii WWF.
Eșantionarea a fost realizata pe baza unui top al companiilor de pe piața FMCG, stabilit de Consiliul Concurentei in functie de cifra de afaceri la nivelul anului 2013. Astfel, au fost selectați primii 12 retaileri din țara, incluzand de data aceasta si lanturile engros: Kaufland, Carrefour, Metro, Selgros, Lidl, Real, Profi, Penny & XXL, Auchan, Mega Image, Cora si Billa.
Studiul “Retailer Scorecard” urmarește performanța retailerilor in 6 sectoare-cheie cu impact asupra mediului și societații: peste, lapte, oua, legume si fructe de sezon, detergent si hartie de unica folosinta.
Daca anul trecut nici o companie din cele 10 nu a reușit sa obțina 50% din scorul maxim, anul acesta o companie din cele 12 a reusit sa treaca acest prag. De asemenea, 9 din cei 10 retaileri analizati in 2012 au obtinut un scor mai bun in medie cu 4.5% anul acesta.
Din punctul de vedere al transparentei si credibilitatii, rezultatele sunt similare cu cele de anul trecut, in sensul ca numai 3 dintre cei 12 retaileri au ales sa raspunda la chestionar. De asemenea, chiar daca retailerii au mentionat documente interne in care au stabilit anumite politici de mediu, am inregistrat diferente considerabile intre rezultatele din fisa de observatie si cele din chestionar. Acest lucru inseamna ca desi au politici de mediu la nivel teoretic, acestea nu sunt pe deplin implementate in magazine.
Anul acesta WWF a inclus doua elemente noi in studiu, ca raspuns la nevoie de diagnoza și expertiza din piața. Primul este sectiunea de analiza a mesajelor de comunicare din perspectiva greenwashing-ului, iar cel de-al doilea reprezinta recomandarile pentru dezvoltarea unui leadership sustenabil.
Unul dintre rezultatele principale ale studiului arata ca exista o imbunatatire la nivel de piata pentru fructele si legumele fara certificare ecologica provenite din Romania. Numarul lor s-a dublat fata de 2012, insa nici una dintre cele 12 companii nu comercializeaza fructe si legume romanesti provenite din agricultura ecologica.
Laptele dulce provenit din Romania a scazut cu 14% fata de 2012 (…) Un fenomen important intalnit si anul trecut este faptul ca un singur brand produce tot laptele romanesc certificat ecologic de pe rafturile magazinelor incluse in studiu.
Din punctul de vedere al certificarilor de mediu, scorurile s-au imbunatatit slab pentru FSC, dar au ramas aproximativ neschimbate pentru MSC si detergent ecologic.
In incheierea raportului, WWF Romania ofera o serie de recomandari pentru retaileri legate de leadership sustenabil, agricultura, hartie, pește și detergenți. incurajam companile sa le ia in considerare, intrucat nu este necesara numai mentinerea trendului ascendent, dar si accelerarea ritmului sau de crestere, astfel incat sa il depaseasca pe cel al epuizarii resurselor.
Preluare: www.wwf.ro